From the analysis of focus groups of students from different education institutions in Metropolitana and Biobío regions, the present work aims at gaining understanding of the process of construction of middle school students’ life projects, focusing on the association between the different spheres of life
and logics of action in young projects from different strata. The results show the prominence of dominant patterns related to adult life, while marked differences are observed in terms of gender and class.
Keywords:
course of life, youth, expectations, inequality, subjectivity
Author Biographies
Ismael Puga Rayo, Universidad Central de Chile
Profesor Asociado de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Central de Chile. Doctor en Sociología. Correo electrónico: ismael.puga@ucentral.cl
Raúl Atria Benaprés, Universidad de Chile
Profesor Asociado de la Escuela de Sociología de la Universidad de Chile. Máster en Sociología. Correo electrónico: ratria@u.uchile.cl
Rodrigo Fernández Albornoz, Observatorio de la Educación Superior
Observatorio de la Educación Superior, Consorcio de Universidades del Estado. Magíster en Economía Aplicada. Correo electrónico: rfernandez@u.uchile.cl
Camilo Araneda Carrasco, Licenciado en Sociología
Licenciado en Sociología. CAMICorreo electrónico: caranedacar@gmail.com
Puga Rayo, I., Atria Benaprés, R., Fernández Albornoz, R., & Araneda Carrasco, C. (2018). Life projects and opportunities in secondary education. New social demands for the chilean school system. Última Década, 25(47), pp. 118–153. Retrieved from https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/48532